Samenwerking is het moeilijkste wat er is. De CEO die snel veel beslissingen neemt om vaart te maken; sales die meer verkoopt dan operatie kan leveren, de ingehuurde webdesigner die niet maakt wat je wilt; voorbeelden genoeg.
Tijdelijke project teams met experts
Na mijn studie aan de kunstacademie in Den Haag heb ik jaren als grafisch ontwerper aan visuele identiteiten gewerkt voor corporate en kleinere bedrijven.
Voor die projecten is expertise van diverse bedrijven nodig, samengesmolten tot project teams. Ik werk graag met project teams omdat senior-experts doen waar ze goed in zijn en aangeven wat niet hun expert-gebied is. Dat maakt samenwerken makkelijker.
Samenwerken betekent ook vertrouwen geven en ontvangen
Maar hoe kun je het nodige niveau van vertrouwen bereiken? Met kernwaarden en mentaliteit. Ik besteed veel tijd aan het vinden van de juiste teamleden en het uitzoeken van nieuwe klanten. Daarin loont het om mensen om je heen te hebben die de belangrijkste kernwaarden met elkaar delen en die een groot overlap hebben in mentaliteit.
Als het niveau van vertrouwen en kwaliteit in het team hoog is, krijg je een inspirerende samenwerking en minder gezeur achteraf. Hetzelfde geldt voor inhuur van een webdesigner, marcom adviseur of marketeer.