Het klinkt zo mooi: een Sterk Merk, community, platform, Great Design, Viral Campaign en Content Marketing termen.
Er wordt veel bedacht, verbouwd en superaantrekkelijk gemaakt. En in onze studio doen we er lustig aan mee!
Dat kan ook allemaal want we doen het voor de... Ja, voor wie precies?
Die vraag stellen we onszelf, maar ook onze klant: waar doe je het voor en hoe kom je aan de cash-flow om het te realiseren?
Antwoord op de eerste vraag wordt steeds belangrijker: waarom doe je wat je doet. Het is een missie-vraag, een doel dat je wilt bereiken en waar je naar toe werkt én waarmee je anderen kunt inspireren. Ondertussen heb je cash nodig, en die komt bij de klant vandaan, toch?
Het aanjaag-mechaniek
Ergens tussen ‘het waarom’ en de cash zoek je naar het aanjaag-mechaniek van jouw organisatie. Veel organisaties hebben moeite om het aanjaag-mechaniek te vinden of om er een 'rake klap op te geven'. De markt verandert snel en je realiseert je dat jouw klant van gisteren zich niet meer gedraagt als de klant van vandaag en morgen. Het is lastiger om bestaande klanten loyaal te houden en het is een flinke uitdaging om bij een nieuwe klanten de verkoop te realiseren.
Eigenlijk lig je er ‘s nachts best wel wakker van:
- Wat gebeurt er als er binnenkort geen nieuwe klanten bijkomen en de omzet stagneert?
- Hoe lang kunnen we ons dat veroorloven?
- Hoe blijven we onze concurrenten voor?
Eén ding staat vast, als je gewoon doet en gewone dingen doet blijven de kwaliteiten en meerwaarde die je organisatie biedt voor al die 9,5 miljoen klanten onopgemerkt en onbenut.
Ongewoon
Het is dus zaak om 'Ongewoon' te zijn, onderscheidend is niet voldoende, dan zit je nog steeds in de gevaren zone. Voorwaarde is wel dat het ongewone in de genen van de organisatie zit.
Er zijn genoeg voorbeelden van onderscheidend willen zijn met bijvoorbeeld het predikaat 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen'. Dat werkt alleen als de eigenschap in het ongewone aanbod van je organisatie besloten ligt. Anders is het kansloos om er geloofwaardig inhoud aan te kunnen geven. Dat weet jouw klant ook snel genoeg. Ook stel je je medewerkers voor een dilemma: zij moeten iets uitdragen dat er eigenlijk helemaal niet is.
Vaak heeft onderscheidend profileren een houdbaarheidsdatum, het is tijdelijk van aard, want na pakweg een jaar (of twee) zit je weer 'gevaarlijk gewoon' zone. Dan val je met het MVO niet meer op, tenzij je er écht inhoud aan hebt gegeven.
Strategisch
Als je het Ongewone Aanbod van je organisatie ontdekt, kun je het strategisch inzetten. Dat betekent dat je écht anders bent en dat uitdraagt. En dan op een manier die je in de loop van jaren sterker maakt, de potentie die in de genen zit vrijmaakt. Dan is er vanuit het Ongewone Aanbod opeens een groei potentie die verzilverd kan worden.
Dat is de reden waarom we met klanten graag beginnen bij het begin en verder bouwen vanuit deze vraag:
Wat is jouw Ongewone Aanbod?
_______________