Vergroot je business in volume, markt en winst

met de Convincing Power Principes

Beste manier om je te onderscheiden van je conculega's

mrt. 03 2013
 

Het klinkt zo mooi: een Sterk Merk, community, platform, Great Design, Viral Campaign en Content Marketing termen.

Er wordt veel bedacht, verbouwd en superaantrekkelijk gemaakt. En in onze studio doen we er lustig aan mee!
Dat kan ook allemaal want we doen het voor de... Ja, voor wie precies?

Die vraag stellen we onszelf, maar ook onze klant: waar doe je het voor en hoe kom je aan de cash-flow om het te realiseren?
Antwoord op de eerste vraag wordt steeds belangrijker: waarom doe je wat je doet. Het is een missie-vraag, een doel dat je wilt bereiken en waar je naar toe werkt én waarmee je anderen kunt inspireren. Ondertussen heb je cash nodig, en die komt bij de klant vandaan, toch?

Het aanjaag-mechaniek

Ergens tussen ‘het waarom’ en de cash zoek je naar het aanjaag-mechaniek van jouw organisatie. Veel organisaties hebben moeite om het aanjaag-mechaniek te vinden of om er een 'rake klap op te geven'. De markt verandert snel en je realiseert je dat jouw klant van gisteren zich niet meer gedraagt als de klant van vandaag en morgen. Het is lastiger om bestaande klanten loyaal te houden en het is een flinke uitdaging om bij een nieuwe klanten de verkoop te realiseren.

Eigenlijk lig je er ‘s nachts best wel wakker van:

  • Wat gebeurt er als er binnenkort geen nieuwe klanten bijkomen en de omzet stagneert?
  • Hoe lang kunnen we ons dat veroorloven?
  • Hoe blijven we onze concurrenten voor?

Eén ding staat vast, als je gewoon doet en gewone dingen doet blijven de kwaliteiten en meerwaarde die je organisatie biedt voor al die 9,5 miljoen klanten onopgemerkt en onbenut.

Ongewoon

Het is dus zaak om 'Ongewoon' te zijn, onderscheidend is niet voldoende, dan zit je nog steeds in de gevaren zone. Voorwaarde is wel dat het ongewone in de genen van de organisatie zit.

Er zijn genoeg voorbeelden van onderscheidend willen zijn met bijvoorbeeld het predikaat 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen'. Dat werkt alleen als de eigenschap in het ongewone aanbod van je organisatie besloten ligt. Anders is het kansloos om er geloofwaardig inhoud aan te kunnen geven. Dat weet jouw klant ook snel genoeg. Ook stel je je medewerkers voor een dilemma: zij moeten iets uitdragen dat er eigenlijk helemaal niet is.

Vaak heeft onderscheidend profileren een houdbaarheidsdatum, het is tijdelijk van aard, want na pakweg een jaar (of twee) zit je weer 'gevaarlijk gewoon' zone. Dan val je met het MVO niet meer op, tenzij je er écht inhoud aan hebt gegeven.

Strategisch

Als je het Ongewone Aanbod van je organisatie ontdekt, kun je het strategisch inzetten. Dat betekent dat je écht anders bent en dat uitdraagt. En dan op een manier die je in de loop van jaren sterker maakt, de potentie die in de genen zit vrijmaakt. Dan is er vanuit het Ongewone Aanbod opeens een groei potentie die verzilverd kan worden.

Dat is de reden waarom we met klanten graag beginnen bij het begin en verder bouwen vanuit deze vraag:

Wat is jouw Ongewone Aanbod?

_______________



Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: