Oktober 2013 - Twee weken geleden bezocht ik een seminar van Aartjan van Erkel over hoe je zorgt dat je website onweerstaanbaar wordt. Hier een kort verslag.
In tegenstelling tot de smeuïge titel, is het optimaliseren van de website droge stof. Mijn doelstelling was om te weten welke 'ingrediënten' op de website je altijd op orde moet hebben, wat is het laaghangend fruit en wanneer moet er een echte 'neuro-specialist' ingehuurd worden.
Neuro Marketing
Het onderbewuste is een grote sturende kracht. Iets van 95% van de de beslissingen worden onbewust gemaakt, ook op de website. In de 'traditionele' reclame is dit niet nieuw, 25 jaar geleden toen ik op een reclame-opleiding zat was dat al zo, maar het is nu wel goed meetbaar geworden door internet. En daardoor is beter vast te leggen waarop de onbewuste beslissingen gemaakt worden. Het terrein van de 'reclamejongens' komt nu op straat te liggen, beschikbaar voor iedereen, eindelijk...
Partner beslist
Iedere ondernemer weet wel dat de belangrijke beslissingen rationeel worden 'goedgepraat', terwijl je onderbewuste allang de beslissing genomen heeft. En de grootste invloed op je ondernemers beslissingen komt...van je levenspartner! Dat vertel je natuurlijk niet, want je hebt allang bedacht waarom JIJ zo besloten hebt.
Heatmap
Een heatmap - een kleur rapporage van oogbewegingen - maakt het kijkpatroon van de website bezoeker visueel. Alle acties van de bezoeker zijn dus te volgen, behalve natuurlijk alles wat er tussen twee kliks gebeurt. Dat blijft gokwerk.
Ggedragsonderzoek heeft ook bloot gelegd wat het meest effectief is. De emotie angst is de krachtigste drijfveer om tot actie over te gaan. De vraag is natuurlijk in hoeverre je angstmarketing wilt toepassen; het is een negatieve pijn benadering...
Een tip: het aller belangrijkste wat je als eerste voor elkaar moet hebben
- Wat is dit
- Wat hebben ze hier
- Wat maakt dit uniek
- Wat kan ik hier doen
- Waar moet ik klikken
Wat klanten willen, wil Google ook....