Met een geweldige sprint van 1 januari tot nu (13 mei) is weer gelukt dankzij de beste klanten die ik me kan voorstellen. Het was een goede beslissing van ongeveer 5 jaar geleden om mijn bedrijf NIET meer te laten groeien en op te schalen, maar klein te blijven met een remote team van experts in de eerste schil die een wereldwijde MarCom afdeling op afstand levert.
(Snel) Groeien kost veel geld en persoonlijke tijd - dat heb ik zelf 10 jaar geleden ervaren. I vond toen dat ik een betere ondernemer moest worden, plat gezegd vanwege de 'status'. En groeien hoorde bij goed ondernemerschap hebben de goeroes stevig verkondigd, dus dat hoort zo, toch?
Nu na bijna 20 jaar mijn eigen bedrijf, zie ik dat klein en flexibel zijn veel voordelen heeft, zeker tijdens de pandemie en turbulente laatste jaren. In de afgelopen 6 jaar heb ik mijn bedrijf bijna uitsluitend online gebouwd en het pandemische WFH-probleem (werk vanuit huis) heeft zakelijk geen invloed op mij en de inkomsten gehad.
Vriendelijk zijn, kwaliteit leveren en bullshit overslaan de lange termijn focussen werkt het beste voor mij.