Je hebt een mooi nieuw product ontwikkeld. Natuurlijk is het mooi én slim én handig én heeft het potentie. Logisch toch, want je hebt het zelf ontwikkeld!? Het verkoop plaatje is ook al compleet dus... hup de boer op en verspreid het nieuws bij je doelgroep! Succes verzekerd, of toch nogal onverzekerd...
Elimineer alle aannames
In productontwikkeling is niet alleen het product zelf belangrijk om te prototypen [wikipedia: Een prototype is een eerste model van een product, handgemaakt of via rapid prototyping, waarmee optredende krachten, de werking of passing van onderdelen wordt getest en de productie wordt voorbereid] maar ook de manier waarop je het product en de klant bij elkaar brengt.
De vraag is natuurlijk: hóe doe je dat?
- Omschrijf je product op één A4'tje.
- Kijk of je aanvullend "bewijs" nodig hebt en bedenk wat dit kan zijn.
- Zoek in je netwerk iemand die precies in de doelgroep past en bereid een presentatie voor alsof je met die persoon een afspraak hebt.
Testen en feedback
Nu heb je iets prachtigs bedacht en samengesteld, maar het is geheel gebaseerd op aannames: oeps...
Dat is prima, dat hoort bij het proces. Het is nu belangrijk om de aannames te testen. De virtuele presentatie die je aan de persoon in je doelgroep hebt gegeven ga je nu echt geven. Maak drie afspraken met zo iemand en doe je presentatie, net echt, maar dan als oefening.
Vraag feedback op de volgende punten:
- Tone of voice
- Zijn de UBR's (Unique Buying Reasons) helder
- Klopt het product
- Is de prijsstelling geloofwaardig
Het is handig om de drie afspraken met enige tijd ertussen in te plannen, zo kun je na elke afspraak de feedback verwerken voordat je naar de volgende afspraak gaat.
Wat levert het op?
Op deze wijze worden je aannames stuk voor stuk "getoetst" en na elke "aanscherping" wordt je aanbod beter:
- Helderder
- Klopt qua gevoel
- Is vertuigend
- Is realistisch
Het levert ook iets op wat nog veel meer waarde heeft, namelijk dat de mensen aan wie je gepresenteerd hebt met je mee gaan denken bij wie en in welk bedrijf je product zal aanspreken. Je ben alvast "ambassadeurs" aan het kweken. Hoe mooi is dat?
In feite is het balletje dan al in beweging. Het ligt aan jouw om het balletje in de juiste baan te leiden zodat het makkelijk steeds harder gaat rollen!