Convergeren en divergeren binnen een situatie die ik bij klanten soms tegenkom.
Eerste fase, convergeren
Vaak verzoekt een ondernemer/organisatie om een oplossing of doorvoering van een idee. Er komt dan een gesprek waarbij de ander aan mij wil uitleggen welke oplossing gemaakt moet worden.
Als ik met vragen probeer te achterhalen waarom voor deze richting/oplossing gekozen is ontdek ik snel welke afwegingen de ander gemaakt heeft. En die afwegingen zijn heel interessant, omdat hierin aannames nog eens boven tafel komen. Kloppen die aannames nog en zijn er beslisstappen genomen toen er nog en ander doel was? Hierbij speelt analytisch vermogen een grote rol: alles afpellen tot twee elementen over blijven: de werkelijke reden van actie en het doel (of de wens), dat is wat mij betreft de essentie. Hierbij zijn analytische vaardigheden erg belangrijk.
Tweede fase: dromen en richting bepalen
Nu de reden van actie en doel duidelijk zijn gaan we samen kijken welke weg het slimste en meest kansrijk is. In dit deel is dromen belangrijk. Kijk naar de meest ideale weg. Een korte spontane brainstorm werkt op dat moment heel sterk. Na de korte brainstorm kan er (zoals standaard) getoetst worden en grote lijnen bepaald worden. Dit deel kan je associatief, creatief noemen.
De "juiste mindset" is er nu en ieder is overtuigd dat er een veel waardevollere oplossing mogelijk is. Hierna volgen nog meerdere stappen voordat er iets concreets op tafel ligt.