Ik zie regelmatig bedrijven die eerst een succes hebben met een product, maar later als een kaars uitgaan omdat het niet lukt om te innoveren. Ze proberen het bestaande product te verbeteren, maar momentum is voorbij: er moet iets nieuws komen.
Ze gaan op zoek naar inspiratie bij visionairs om te kijken welke trends en oplossingen in de markt goed blijken te werken, om het vervolgens in hun bedrijf toe te kunnen passen. Helaas start je dan al halverwege in de lifecycle van het product en dus met achterstand op concurrenten. Elke keer weer.
Medewerkers kunnen door de vage dikke mist niet helpen bouwen
De ondernemer heeft het bedrijf 'op zijn manier' opgebouwd:
- hoe hij denkt
- het gedrag dat de (eerste) succesjes leverde
- hoe hij de allerbeste klanten heeft gevonden
- hoe het product tot stand is gekomen
- samenstelling van het eerste team
Dat zijn allemaal elementen van de bedrijfscultuur, het DNA is er al.
De meeste medewerkers hebben deze ontwikkeling niet meegemaakt, bij hen leeft de cultuur niet. Ze moeten maar raden waarom dingen gaan zoals ze gaan en er blijft voor hen een deken van mist hangen.
Deze bedrijven verliezen hierdoor hun innovatiekracht. Ze hebben het product helemaal uitgemolken, het proces om de het product te leveren geoptimaliseerd. Kleine aanpassingen helpen niet meer om er weer leven in te blazen. De ondernemer beseft dat hij het niet alleen kan.
Serial entrepreneurs weten het: Bedrijfscultuur is de backbone van innovatie en onderscheidend vermogen
Steve Jobs heeft in diverse interviews verteld wat Apple anders maakt dan anderen. In elk interview komt het op hetzelfde neer: bouw een sterke cultuur in je bedrijf. Dan zie je die eigen cultuur vanzelf terug in onderscheidende producten en dienstverlening terug.
Voordelen van een sterke cultuur:
- Makkelijker doorgroeien na het 1e succes
- Stevige basis om sneller beslissingen te maken
- Filosofie en inspiratie zit als vanzelf je producten
- Klanten 'voelen' de cultuur in alle contactmomenten
Sommige klanten van mij zijn echte serie ondernemers (serial entrepreneurs). Als ze een nieuw bedrijf opstarten of nieuw product gaan bouwen en vermarkten, ze besteden tijd en aandacht om de cultuur te verankeren. Daarvoor gebruik je kernprincipes.
Stuur ook de beleving van de klant met kern principes.
Kern principes vertaal je altijd door naar klantvoordeel. Zo regisseer je de beleving van de klant beter.
- Blijvend stevige sturing aan klantbeleving
- Geeft de communicatie naar klanten hogere emotionele lading.
- Ondersteunt de klantreis van prospect naar klant.
- Je borgt de cultuur en wat uw organisatie ongewoon maakt
De kern principes zijn krachtige ‘zinnen’ met verregaande consequenties voor de klantbeleving én de organisatie.
Bepaal de kern principes van je bedrijf
In de 20 jaar dat ik als designer met corporate en tech bedrijven werk, heb ik ontdekt hoe je een blauwdruk van je bedrijfs DNA maakt. En hoe je ze doorvertaalt naar klantvoordeel.
Met klanten ontdekken we hun kern principes in enkele stappen.
- Verzamel alle gedragskenmerken in je bedrijf
- Bepaal de belangrijkste kenmerken voor succes
- Selecteer de kenmerken die je dichter bij de BHaG brengen
- Maak ze krachtiger en eenvoudiger.
Nu kunnen ook de medewerkers de cultuur ook uitdragen en mee-innoveren. De ondernemer krijgt weer tijd om het bedrijf te laten groeien.