De ervaren kunstenaar kan iets waarmee ondernemers veel moeite hebben.
Een goed schilderij maken vergt veel oefening en vakmanschap. Zo heeft een kunstenaar na verloop van tijd ervaring opgebouwd hoe het proces van het creëren van een schilderij. Dat creatieve proces is belangrijk.
En in dat proces heeft de kunstenaar 1 ding héél veel geoefend, iets dat veel ondernemers niet kunnen: op tijd stoppen.
Nee niet stoppen met je bedrijf, maar stoppen met een schilderij; op een gegeven moment bepaalt de schilder: 'het is af'. Dat hoort bij het proces, het eindproduct is een schilderij.
De ondernemer
Bij ondernemers gaat dit nog wel eens fout: het starten met een product of dienst gaat nog wel ok, maar ze maken op een gegeven moment alles waar hun klanten om vragen. Van het ene product komt het andere (bijproduct) en zo groeit de productfamilie lekker uit. Allemaal afgestemd op de behoefte van de klant. Mooi toch? De schoorsteen moet roken en zolang er succes is gaat het goed!
Niet dus.
Kijk nog eens naar de kunstenaar. Als deze een schilderij af heeft, volgen er meer rondom een verdiepend thema. Het thema is een bron van creativiteit en geeft inspiratie tot nieuwe schilderijen. Die serie schilderijen zijn belevingswereld van die schilder, en zo blijft de creatieve bron stromen.
Elke onderneming heeft ook een eigenheid nodig, een eigen stem, een identiteit. Als je allerlei producten maakt die niet bij je bedrijf horen, rijd je een doodlopende weg in. Dat gaat een tijdje goed tot..
Stop met verbreden en zijpaden
Ga uit van de bestaande kennis, gewoontes en vaardigheden (kerncompetenties) om te verdiepen in plaats van te verbreden.
Denk aan het thema zoals de schilder dat heeft. Gebruik creativiteit om het thema binnen je eigen focusgebied/specialisme uit te diepen. Dat kan door je aandacht beter te richten.
Creativiteit in de 'productenrange'
Met gerichte creativiteit maak je het kernproduct telkens toegankelijker en waardevoller voor je A-klanten.
- Bepaal wat je kernproduct is en wat de 'opstapproducten' zijn
- Maak je kernproduct makkelijker in aankoop en gebruik
- Voeg iets toe waardoor je klant sneller de waarde van je kernproduct ziet
- Bedenk hoe je de Live Time Value van een klant kunt verhogen
Creativiteit in de sales en marketing
Met gerichte creativiteit vind je telkens betere manieren om met de klant in contact te zijn en een band op te bouwen.
- Creëer waardevolle content voor de A-klanten in alle conversiestappen
- Versterk je bestaande netwerk door meerover je thema te communiceren en anderen hierin mee te nemen
- Bedenk nieuwe invalshoeken rond het thema en kijk of ze aanslaan bij de A-klanten
- Als je extra producten maakt, zorg dan dat ze de diepte versterken, niet de breedte
Creativiteit om je merk te bouwen
Met gerichte creativiteit wordt je merk stabieler, het vertrouwen groter.
- Beschrijf de attitude, tone of voice en styling
- Gebruik de kernprincipes van je bedrijf in alles wat je doet en laat dat duidelijk aan klanten, medewerkers en prospects zien
- Bedenk hoe je consistent design en styling toepast in de dagelijkse communicatie
Met gerichte creativiteit wordt het makkelijker een merk op te bouwen en je te onderscheiden waarin je bedrijf van nature al goed in is.