Het is al eerder voorspeld: met de veranderende wereld is het steeds belangrijker om creativiteit een vaste plaats in je bedrijf te geven.
Ik werk hier in de Meelfabriek in Heemstede; een oude gerestaureerde windmolen met daarnaast de vroegere opslagruimte van het graan en meel; in feite was het meer een werkplaats dan een fabriek. Nadat de molen is gestopt met het malen van graan, is de ruimte een lange tijd gebruikt als gedeelde werkplaats voor kunstenaars en langzamerhand heeft de eigenaar dit omgezet naar kleine ‘ateliers’ van 25 tot 50 m2. Op het moment zijn er zo'n 6 kleine bedrijven gevestigd en werken ook de kunstenaars in hun eigen ateliers.
Tijdens de COVID-19 uitbraak is het opvallend dat de kunstenaars en creatieven gewoon doorwerken; de inspiratie is er en ze willen het omzetten naar beelden, concepten, foto’s, etc. Niet thuis ‘opgesloten’ zitten, daar doen ze niet aan. De kunstenaars hier gaan gewoon door met hun inspiratie om te zetten naar artwork.
Vreemde eend
Voor de kunstenaars ben ik een “vreemde eend". Ik ben dan wel afgestudeerd aan de kunstacademie (Den Haag, grafisch vormgeven) en we kunnen kletsen over het creatieve proces, maar daar houdt het ook wel op. Zo ben ik bijvoorbeeld afgelopen maand vooral druk geweest met visualisaties en de presentatie van een Asset Manager die het door de neergaande beurzen juist erg goed presteert en het druk heeft door de goede cijfers.
Met de visualisaties en graphics is het vooral de vraag: hoe kun je ingewikkelde financiële beleggingsproducten zoals derivaten en de werking van hedges eenvoudig uitleggen zodat het direct helder is waarom er juist geld verdiend wordt als de beurzen dramatisch kelderen. En waarom die hedges een goed alternatief zijn voor (staats)obligaties. Daar worden die kunstenaars hier in de Meelfabriek niet echt warm van en kijken uit verveling alweer de andere kant uit.
Zo’n visualisatie/verwoording is de mooiste uitdaging die je aan mij kunt geven: helder uitleggen waarom je product of dienst goed presteert of extra voordelen geeft terwijl de mainstream van asset managers onderpresteert. Het ongewone verhaal vertellen, het tegendraadse, het niet generieke.
En wat als jouw bijzondere product is die vreemde eend is?
Voor Fund Managers, maar ook andere ondernemers valt het niet mee om klanten en investeerders mee te krijgen. Zeker vermogende klanten en institutionele klanten zijn risico-avers en willen een zo groot mogelijke zekerheid op rendement.
Maar wat als de klant jouw bedrijf tegenkomt en geconfronteerd wordt met een andere, tegendraadse oplossing? Je product of dienst is dan "een vreemde eend in de bijt". Het is extra lastig om te bewijzen dat je geen prutser bent, dat je niet alleen roept dat je product echt goed is, maar het ook aantoonbaar gebenchmarked is.
Geloofwaardigheid
In feite het probleem waar elk kleiner bedrijf of start-up mee worstelt: ben je wel geloofwaardig en hoe 'uniek' is je product of dienst dan wel? Als je 10 man in dienst hebt bewijs je dat je 'iets kunt', maar hoe future-proof is dat bewijs? Niet echt dus.
Veranderen in deze tijd
Waarom zou je niet eens met een creatief denkend persoon samen weer eens de basis van de propositie, klant-aanbod, product/markt fit en de agile marketing aanpak doorlopen? Je bedrijf is door de Corona vertraagd of zelfs gestopt en wil je weer zo snel mogelijk op stoom brengen. Wat moet je aanpassen en wat moet je vooral behouden?
Laat de beperkingen niet de poten onder je business wegzagen
Eén of meerdere bestaande parameters moeten anders ingericht worden. Hoe doe je dat verantwoord, hoe maak je die afweging? In mijn online workshops onderzoeken we dat methodisch stap voor stap. Alles wat goed werkt, blijft zo. Voor alles wat aangepast moet worden bepaal je in workshops wat de nieuwe invulling zou kunnen worden en richten we een experiment in dat verantwoord en realistisch is.
Experimenten kosten veel tijd. Ondernemers willen geen experimenten maar resultaten. Helaas is het enige resultaat dat ik kan beloven: elke week (of elke sprint) hebben we aan het belangrijkste topic binnen het experiment gewerkt. Je kunt tevreden terugkijken op een of meerdere belangrijke ontdekkingen in de week of sprint. Wat ik verder kan beloven is dat je gedurende de online workshops een ervaren ondernemer naast je krijgt die gewend is om in de financiële en corporate wereld te werken.
Momentum
Nu is het juist een goed moment voor zo’n workshop-serie: benut alle creatieve capaciteit om je bedrijf door te ontwikkelen, sterker te maken, te experimenteren. Het belangrijkste argument is daarbij: wat heb je meer te verliezen dan nu al gebeurt is?
Online workshops; weer zo'n trendy inhaker?
Nee, ik geef deze online workshops al meer dan 5 jaar. Waarom online? Mijn ervaring is dat het ontdekken, oplossingen bedenken, experiment uitzetten (optioneel) en de conclusies implementeren in de praktijk langer duurt dan 2 of 3 workshops. Hiervoor zijn meer hands-on workshops nodig en dat is online veel effectiever dan letterlijk aan tafel.
Het past ook bij mijn visie; flexibel mee-bouwen aan bedrijven die lange tijd veel waarde aan hun belangrijkste klanten blijven leveren.
De workshops zijn zeer praktisch ingericht met een kort kennis-overdracht moment en een gezamenlijk ontdekkings-deel. Samen lopen we door de onderwerpen en verbeteren waar je het nodig vindt je propositie, klant-aanbod, product/markt fit of de agile marketing aanpak.