'Dit kunnen we makkelijk realiseren, dus we doen het. Handel is handel' is het motto van je bedrijf.
In de loop van de jaren stijgt het aantal orders, de omzet stijgt, kosten stijgen, het aantal gewerkte uren stijgt en ook het aantal klachten stijgt. De organisatie kraakt en wordt instabiel: wat nu?
Stel, je besluit om vanaf nu alleen nog de beste klanten bedienen. Bezuinigen op het klantenbestand als oplossing om de wildgroei aan kostbare klanten in te dammen.
Een slim besluit denk ik in deze situatie. Neem afscheid van:
- Te veel tijd besteden aan de frustrerende dingen
- Voor klanten diensten leveren die niet in lijn zijn met waar je over 3 jaar wilt staan
- Werkzaamheden waar je medewerkers op afbranden en een baan bij conculega's zoeken
Maar hoe realiseer je dit?
Het korte antwoord:
- Werk meer vanuit de kerncompetenties die in je bedrijf aanwezig zijn
- Kijk welke belangrijkste klanten écht passen en profiteren van je kerncompetenties
- Onderzoek voor welke diensten de beste klanten graag een upsell zouden willen. Dit kan richtinggevend zijn om de kerncompetenties uit te breiden.
Het lange antwoord:
- Neem even contact met mij op...