Offline en online marketing lijken erg op elkaar. De basisprocessen zijn gelijk:
- Aandacht vragen en awareness
- Van activatie en trials naar betaalde klanten
- Klanten blijven bedienen
- Doorverwijzingen verkrijgen
Bij SaaS zijn de matrix veel sneller te beïnvloeden, de parameters voor groei zijn kun je stuk voor stuk onderzoeken. Dat kost wel veel tijd, maar het is gestructureerd aan te pakken.
Een grote vijand: veranderlijkheid.
Het is vaak een uitdaging welke data invloed heeft op een bepaalde parameter. Vaak blijken aannames toch niet te kloppen en is stuurbaarheid lastiger dan gedacht.
Een goed lopende sales/marketing set-up kan zomaar tot stilstand komen. Goede skills en goede methodiek om al experimenterend je cyclus te verbeteren zijn ook waardevol als er een terugval te zien is. Je kunt dan makkelijker onderzoeken welk onderdeel van je marketing/sales keten aangepast moet worden. Met experimenten test je de aannames voor 'schade herstel'.
Zuiverheid van data
Daarnaast kun je veel data hebben, maar hoe betrouwbaar en zuiver is dede bron? Als je data van mindere kwaliteit gebruikt, worden je resultaten minder en minder betrouwbaar en realistisch. De fouten worden flink uitvergroot.