Bij online netwerken onstaat waarde door actief deel te nemen. Toen ik vier jaar geleden in 2004 bij het ontwerpbureau vertrok omdat het plafond voor steeds meer hoofdfpijn zorgde, had ik geen flauw idee wat netwerken betekende. Ik kende een vak, deed het al 10 jaar graag en de opdrachtgevers waar ik toen voor werkte (vaak grote bedrijven) ging ik wel even bellen. Niet dus...
En natuurlijk maakte ik daarbij de standaard fout tijdens netwerken: is de gesprekspartner interessant genoeg voor een opdracht? Valt er iets te verdienen? Dus niet.
In principe was de waarde van mijn bedrijf toen 0,00 euro. De waarde is pas gekomen door online- en offline relaties te bouwen. Opdrachtgevers, vrienden, suppliers, etc. En door de online verbindingen zijn nieuwe mogelijkheden en combinaties mogelijk .
Ik heb afgelopen vier jaar veel voor een beursbedrijf (Saen Options) mogen ontwerpen/opzetten en veel geleerd van de softwareontwikkelaars. Die waren elke dag al bezig om gebieden te ontginnen die nog nooit door iemand bedacht waren. Altijd afvragend: waarom bestaat dit nog niet, wat zou het opleveren als we dit eens opzetten, hoe groot moet een project worden, welke methode is hier toepasbaar, etc. En samenwerken kunnen die wiskundige ontwikkelaars als de beste, samen met één doel voor ogen: hoe kunnen we de eerste zijn die iets geniaals ontdekt en implementeert...
(Online) netwerken is wat mij betreft net zo: hoe kunnen we door samenwerking iets bedenken dat er gewoon domweg nog niet is? En hoe simpeler hoe beter. Probeer dat maar eens zonder een online netwerk te realiseren
Wellicht heeft iemand na het lezen van dit berichtje opeens een idee door bijvoorbeeld uitgangspunten 180 graden om te draaien, of door eens te kijken wat er met de beschikbare expertise binnen je contacten opgestart kan worden. Gewoon, omdat je er zin in hebt! Contact is zo gelegd en niets weerhoudt ons om het ideetje even te sparren. The sky is the limit...
Groeten, Sibren